בדיקת שמיעה למתבגרים: מה לצפות?

שטיינר מכשירי שמיעה
שיתוף המאמר:

שמיעה היא אחד החושים החשובים ביותר שלנו כבני אדם, המאפשרת לנו לתקשר עם העולם הסובב אותנו. בעוד שקושי בשמיעה משפיע על אנשים מכל הגילאים, בקרב בני נוער חשוב פי כמה לטפל בו מוקדם, מאחר ושלב ההתפתחות האישית והחברתית בשיאו, והוא מושפע באופן משמעותי במצבים של לקות שמיעה בדרגות שונות.
החדשות הטובות הן, שבדיקת שמיעה יכולה לסייע בזיהוי ליקוי השמיעה ולהמלצה של קלינאי תקשורת על התאמת מכשירי שמיעה או אביזרים נוספים לשיפור השמיעה במצבים שונים ביום יום. במאמר זה נבדוק למה בני נוער והוריהם יכולים לצפות בבדיקת שמיעה לבני נוער, תוך שימת דגש על חשיבות הבדיקות המוקדמות ואת היתרונות הפוטנציאליים של אבחון מוקדם והתאמת מכשירי שמיעה עבור בני נוער.

בדיקות שמיעה למתבגרים ובני נוער

מדוע חשוב לבצע בדיקות שמיעה לבני נוער?

השמיעה משפיעה על התפתחות השפה והחשיבה, ועל כן, חוש השמיעה מהווה תפקיד מהותי בחייהם של בני נוער, מאחר והוא משפיע על יכולתם ללמוד על העולם ולתקשר איתו. אנו יודעים שבמיומנות השמיעה בקרב בני נוער עדיין מבשילה ואיננה כשל אדם מבוגר (מעל גיל 20). לקות שמיעה לא מאובחנת בגיל צעיר, עלולה להוות אתגר משמעותי בחייהם החברתיים, האישיים ובלמידה של בני הנוער ועל כן, אבחון לקות שמיעה בשלב מוקדם חשוב במיוחד, על מנת לעודד התפתחות תקינה בהשוואה לבני הגיל השומעים תקין ללא מגבלות.

ידוע כיום שישנו הבדל בקצב ההתפתחות בין בנים ובנות בקרב בני נוער. בני נוער עדיין רוכשים ידע על העולם שמהווה בסיס לתפקוד שמיעתי טוב יותר בתנאים קשים. מטבעם, בני נוער נוטים יותר להסתגר ופחות לשתף פעולה בבדיקות ועל כן נדרשת מקצועיות על מנת לקבל את שיתוף הפעולה הדרוש להבנת המצב השמיעתי בבירור.

למה לצפות בבדיקת שמיעה לבני נוער?

הסטוריה רפואית

כל בדיקת שמיעה מתחילה בהבנת ההסטוריה הרפואית של כל מטופל ומטופלת. במסגרת שלב זה, תישאלו ככל הנראה שאלות על היסטוריה גנטית של הנער/ה, דברים שקרו עד כה בפן השמיעה וההתנהגות של הנער/ה, האם וכמה הם נחשפו לרעשים חזקים (אפילו על שימוש באזניות אשר גם לו עלולה להיות השפעה על השמיעה), וכן כל חשד שעולה לכם הנוגע לבעיות שמיעה אופציונאליות.

אוטוסקופיה:

אוטוסקופ הוא שמו של המכשיר הייעודי לביצוע בדיקת אוזניים כללית. הרופא אשר יבצע את בדיקת השמיעה, ככל הנראה יבחן בשלב ההתחלתי את תעלות האוזן ואת עור התוף של הנער/ה באמצעות מכשיר זה. הסיבה לכך, היא כדי לשלול כל חריגות פיזיות או חסימות שעלולות להשפיע על השמיעה.

יתרונו של האיתור המוקדם של ליקוי שמיעה ויתרונותיהם של מכשירי השמיעה עבור בני נוער

במידה ומתגלה ליקוי שמיעה יש לפנות לרופא אף אוזן וגרון על מנת לדון איתו על הפתרונות הרפואיים והטכנולוגיים לליקוי השמיעה.
להתחלת תהליך מוקדמת חשיבות קריטית עבור בני נוער, היות ואלה עשויים לנקוט באסטרטגיות של פיצוי והסתרה של הבעיה במקום לפעול לשיקום והקלה בשמיעה.

  • שיפור בלימודים:
    שמיעה לא טובה עשויה להשפיע על תפקוד התלמיד.ה בכיתה ועל יכולתם ללמוד. לכן, אבחון מוקדם שאכן קיימת בעיית שמיעה ושימוש במכשירי שמיעה או אביזרי עזר לפי הצורך, יכולים לעזור לשמוע ולהבין טוב יותר את המורים והחברים בכיתה ולשפר משמעותית את ההישגים הלימודיים.

בדיקות שמיעה למתבגרים

  • אינטראקציות חברתיות טובות יותר
    סיטואציות חברתיות הופכות למאתגרות במיוחד כששומעים בקושי את מה שהחברים אומרים, פי כמה וכמה בקרב נערים.ות, שהמון פעמים  מתביישים לומר שאינם שומעים. לכן, תחושת הבדידות, החריגות והתסכול שמלווה לליקוי שמיעה עשויה להיפתר עם תהליך שיקומי נכון שכולל התאמת מכשירי שמיעה
    ואביזרים משלימים לשמיעה. פתרונות אלה עשויים להביא בני נוער לחוות שמיעה טובה יותר בתנאי רעש ומרחק מאתגרים בהשוואה לעמיתיהם השומעים שאינם נעזרים בטכנולוגיה מתקדמת של סינון רעש ושידור אלחוטי של סיגנל באיכות גבוהה.
  • שיפור הבטחון העצמי
    גיל הנעורים הינו קריטי לעיצוב הבטחון העצמי, והוא מלא בלא מעט אתגרים בתחום זה. תחושת השוני והמחשבה שמשהו בהם פגום, והקושי של הסביבה להבין את משמעותו של ליקוי בשמיעה גורמים לבני נוער לחוש כישלון ואכזבה קשים מעצמם ומתפקודם.
    נער עם ליקוי שמיעה עלול לחוש שהוא אינו יכול להיות מי שהוא באמת, ושעליו להסתיר את ליקוי השמיעה שלו, ואף לשאוף להתאים עצמו לסביבתו ולעמוד בציפיות שאינן ברות השגה. אבחון מוקדם של ליקוי השמיעה ושימוש באביזרי עזר מותאמים, יכולים לעזור גם לנער/ה וגם להורים שלו/ה בהתמודדות עם התחושות הללו.

לסיכום

בדיקות שמיעה לבני נוער מהוות חלק חשוב בשלב ההתפתחותי הקריטי הזה של חייהם. החשיבות ביצוען בהקדם ובמכון שמיעה מקצועי גדולה, שכן במקרים של ליקוי קל יחסית, בני נוער צעירים לא תמיד הם ידעו להעיד שהם סובלים מחסך שמיעתי או שלא יחושו ביטחון להודות בכך ויעדיפו להסתיר את הבעיה ולא לחשוף אותה.
על כן חשוב לעקוב אחר התנהגותם ובמידת הצורך – לשלוח לרופא אף אוזן גרון שידע האם יש צורך בבדיקות שמיעה.
זכרו! אבחון מוקדם של לקויות שמיעה ושימוש באביזרי עזר לשמיעה מתוך מגוון האביזרים הנמצאים אצלנו בשטיינר, המותאמים למצבם של הנער/ה, יכולים לחסוך בעיות רבות שעלולות להיווצר בעקבותיהן. עבור בני נוער אשר סובלים מלקויות שמיעה בדרגות שונות, בדיקות שמיעה סדירות והתערבויות מתאימות,
תוך מתן הסבר מקיף בגובה העיניים שמתחבר לצרכיהם של בני נוער, יכולים להיות המפתח למיצוי מלוא הפוטנציאל ההתפתחותי שלהם.

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע