כל מה שצריך לדעת על שתל שמיעה

שטיינר מכשירי שמיעה
שיתוף המאמר:

שתל שמיעה הוא התקן אלקטרוני זעיר, המושתל בניתוח באוזן הפנימית ומאפשר לאנשים עם לקות עמוקה עד חמורה בשמיעה – לשמוע טוב יותר. בניגוד למכשיר שמיעה המגביר צלילים, שתל שמיעה ממש עוקף את החלקים הפגועים באוזן הפנימית ומעביר גירויים חשמליים ישירות לעצב השמיעה ולמוח, המתרגם אותם לכדי צלילים.

בדיקות שמיעה למבוגרים וילדים

לפני קבלת החלטה לגבי השתלת שתל שמיעה, יש לעבור סדרת בדיקות שמיעה מקיפות. בדיקות אלו נועדו להעריך את מידת ירידת השמיעה ולקבוע האם שתל שמיעה הוא הפתרון המתאים. אצל ילדים עם שמיעה לקויה למשל, בדיקות שמיעה הן דבר שיש לבצע באופן קבוע, שכן תיתכן הידרדות אשר גילוי מוקדם שלה וטיפול מתאים יכולים יכולים לשפר משמעותית את התפתחות השפה והדיבור שלהם.

שתל שמיעה באוזניים

מתי יש צורך בשתל שמיעה?

שתל שמיעה הוא פתרון טכנולוגי מתקדם, אשר יכול לשפר משמעותית את איכות חייהם של אנשים הסובלים מירידה קשה בשמיעה. יחד עם זאת, ההחלטה על השתלת שתל שמיעה היא אישית וצריכה להתקבל לאחר התייעצות עם רופא מומחה לאף אוזן גרון (אא”ג). בבדיקה יקבע הרופא האם שתל שמיעה הוא הפתרון המתאים ביותר עבור כל מקרה ספציפית – בהתאם למידת ירידת השמיעה, המצב הבריאותי הכללי וגורמים נוספים. אם אתם מתמודדים עם ירידה קשה בשמיעה ומרגישים שמכשירי שמיעה אינם מספקים לכם פתרון יעיל, ייתכן ששתל שמיעה הוא האפשרות המתאימה עבורכם.

אלו המקרים בהם שתל שמיעה יכול להיות פתרון מתאים ואפקטיבי:

לקות שמיעה עמוקה עד חמורה בשתי האוזניים

אנשים הסובלים מירידה קשה בשמיעה בשתי האוזניים, עד כדי חוסר יכולת לשמוע צלילים יומיומיים כמו דיבור, צפצוף רכבים או צלצול טלפון, עשויים להפיק תועלת רבה מהשתלת שתל שמיעה. שתלים אלו מסוגלים להעצים צלילים ולשפר משמעותית את יכולת השמיעה ובכך לאפשר לאנשים אלו לחזור ולתקשר עם הסביבה בצורה יעילה יותר.

ירידה בשמיעה שלא ניתן לשפר באמצעות מכשירי שמיעה

במקרים מסוימים, הירידה השמיעה עלולה להיות כה חמורה, עד שמכשירי שמיעה סטנדרטיים אינם מספקים פתרון יעיל. עבור אנשים אלו, שתל שמיעה עשוי להיות האפשרות היחידה לשיפור משמעותי באיכות השמיעה.

טנטון קשה

טנטון הוא תחושת צלצול, זמזום או רעשים אחרים באוזניים, אשר יכולה להיגרם ממגוון גורמים, ביניהם ירידה בשמיעה. במקרים קשים, טנטון יכול להפריע משמעותית לתפקוד היומיומי ולגרום לירידה באיכות החיים. שתל שמיעה יכול להקל על טנטון אצל חלק מהאנשים, על ידי גירוי ישיר של עצב השמיעה והפחתת תחושת הרעשים באוזניים.

יתרונותיו של שתל שמיעה

שתל שמיעה הינו, כאמור, פתרון טכנולוגי מתקדם המאפשר לאנשים עם לקות שמיעה עמוקה עד חמורה – לחוות שמיעה טובה יותר, לשפר את יכולת הבנת הדיבור, ליהנות ממוזיקה וצלילים אחרים ולשפר את איכות חייהם באופן משמעותי. אלו הם יתרונותיו המרכזי של שתל שמיעה:

  1. שיפור משמעותי באיכות השמיעה:
    שתלי שמיעה עוקפים את החלקים הפגועים באוזן הפנימית ומעבירים גירויים חשמליים ישירות לעצב השמיעה וכך מאפשרים קליטה טובה יותר של צלילים ותדרים שונים. כתוצאה מכך, אנשים עם שתל שמיעה יכולים לשמוע צלילים שלא שמעו כלל, או ששמעו בצורה מעוותת לפני השתלתם.
  2. הבנת דיבור טובה יותר, גם בסביבות רועשות:
    יתרון משמעותי נוסף של שתל שמיעה הוא שיפור משמעותי ביכולת הבנת הדיבור. שתלי השמיעה מסוגלים לסנן רעשי רקע ולשפר את יחס שבין הרעש הסביבתי לאותות שמתקבלים, מה שמקל משמעותית על הבנת דיבור גם בסביבות רועשות כגון מסעדות, אירועים חברתיים ואפילו ברחוב. שיפור זה תורם רבות לתקשורת יעילה וחופשית יותר עם הסביבה.
  3. יכולת ליהנות ממוזיקה וצלילים אחרים:
    שתל שמיעה פותח עולם שלם של צלילים וסגנונות מוזיקליים שלא היו נגישים קודם לכן לאדם הסובל מלקות השמיעה. אנשים עם שתלי שמיעה יכולים ליהנות מהאזנה למוזיקה, צפייה בסרטים וסדרות ואפילו השתתפות פעילה בפעילויות חברתיות וקהילתיות הכרוכות בצלילים.
  4. שיפור בביטחון העצמי ובאיכות החיים:
    היתרונות השמיעתיים הרבים של שתל שמיעה תורמים רבות לשיפור הביטחון העצמי ואיכות החיים של אנשים הסובלים מירידה קשה בשמיעה, על ידי כך שהם בעצם מאפשרים להם להשתתף באופן פעיל יותר בחיי החברה, בעבודה ובפעילויות פנאי ובאופן כללי לתקשר בצורה יעילה וקלה יותר עם הסביבה. כתוצאה מכך, אנשים עם שתל שמיעה מדווחים על תחושת שביעות רצון גבוהה משתל השמיעה ומהשפעתו החיובית על חייהם ועל שיפור משמעותי בתחושותיהם האישיות כגון בטחון עצמי גבוה יותר, תחושת סיפוק ועוד..

* חשוב לדעת

יחד עם היתרונות אשר צוינו לעיל, חשוב לדעת כי תהליך ההסתגלות לשתל שמיעה יכול לקחת זמן, וסבלנות היא מילת המפתח. כמו כן, שתל שמיעה הוא אמנם פתרון מעולה, אך ישנם מקרים בהם השתלה אינה מתאימה, כמו במקרים של מומים מולדים באוזן הפנימית. לכן, בטרם תבדקו על שתלי שמיעה שונים, חשוב שתדעו האם אכן הנכם מתאים לשתל כזה.

שתל שבלול (שתל קוכליארי)

שתל השמיעה הנפוץ ביותר הוא שתל השבלול, הנקרא גם שתל קוכליארי והוא מורכב משני חלקים עיקריים אשר ביחד יוצרים אפשקט שמיעתי חד וברור למי שמשתמש בו:

החלק החיצוני – חלק זה כולל מעבד דיבור, מיקרופון ומשדר. מעבד הדיבור קולט צלילים מהסביבה, מעבד אותם ומעביר גירויים חשמליים דרך המשדר לאלקטרודה המושתלת בשבלול. גירויים אלו מעוררים את עצב השמיעה ומאפשרים לאדם לשמוע.

החלק הפנימי – חלק זה מושתל באוזן הפנימית. הוא מורכב מאלקטרודה ארוכה המוחדרת לשבלול האוזני (החלק באוזן האחראי על קליטת צלילים) המקבלת את הגירויים החשמליים מהחלקו החיצוני של השתל, ומשדר המתחבר לאלקטרודה, השולח את האותו הללו למוח אשר מתרגם אותם לצלילים.
שתל השבלול יכול לשפר באופן משמעותי את איכות השמיעה, לעזור לאדם המשתמש בו להבין את הדיבור של הסביבה טוב יותר – גם בסביבות רועשות כמו בשקטות, וליהנות ממוזיקה וצלילים אחרים. בסופו של דבר וכתוצאה מכל אלו, הבטחון העצמי יכול לעלות ואיכות החיים יכולה להשתפר פלאים.

חברת שטיינר מכשירי שמיעה

חברת שטיינר מכשירי שמיעה היא חברה מובילה בתחום מכשירי עזר לשמיעה ושתלי שמיעה. אנו מציעים מגוון רחב של פתרונות שמיעה מתקדמים, תוך ליווי מקצועי ואישי לכל מטופל ומטופלת. לאחר קבלת ייעוץ רפואי מרופא המומחה באף אוזן גרון ולאור הבחנתו, צוות המומחים שלנו עומד כאן כדי לסייע לכם לבחור את הפתרון המתאים ביותר לצרכים שלכם וללוות אתכם לאורך כל תהליך התאמת השתל וההסתגלות.

לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ – צרו עמנו קשר עוד היום!

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע