בדיקות שמיעה לילדים ותינוקות

לי אופיר ומעיין איטן

שיתוף המאמר:

בדיקות שמיעה התנהגותיות לפעוטות ולילדים

הצורך בהתייחסות קלינית נפרדת לבדיקת שמיעה לילדים קטנים, פעוטות ותינוקות עולה מתוך הקושי לקבל מהם משוב ברור על שמיעת צליל. ברור כי תינוק בן מספר חודשים אינו מסוגל להרים יד בכל פעם ששומע צליל, וודאי שלא לחזור על מילים… מטרתה של בדיקת שמיעה ההתנהגותית בגיל הינקות הינה לקבל מידע כללי על יכולות השמיעה של הילד. במידה ונרצה מידע מפורט ומדויק יותר, נצטרך לבצע גם בדיקות אובייקטיביות (כגון בדיקת ABR).

באופן כללי, בדיקות שמיעה ילדים נוטות להיות קצרות יותר מבדיקות שמיעה למבוגרים. לא נבדקים כל סוגי הצלילים (התדרים) הנבדקים אצל מבוגרים ולא מתבצעת בדיקת דיסקרימינציה (חזרה על מילים חד-הברתיות בעוצמה נוחה).

אופן ביצוע בדיקת שמיעה משתנה מגיל לגיל, על פי הרמה ההתפתחותית של הילד.

 

להלן מספר שיטות בדיקה נפוצות בגילאים שונים:

בדיקת (VDL (Voice Detection Level

זו בדיקות שמיעה לתינוקות המתבצעת בינקות, בסביבות גיל 3-4 חודשים. מושמעים צלילים שונים, בעיקר מילים, שמות, שירים, קולות של חיות וכו’ דרך רמקולים. בודקים מהי העוצמה החלשה ביותר שבה נראה שהתינוק מגלה את קיומו של הצליל. התגובות המתקבלות אצל התינוק אשר מעידות על שמיעת הצלילים הן: מצמוץ, הפסקת פעילות, ועוד. בדיקה זו מצריכה בודק מנוסה אשר יידע לזהות גם תגובות קטנות ומעודנות של התינוק.

בדיקת VRA (yrtemoiduA tnemecrofnieR lausiV)

זו בדיקת שמיעה לתינוקות המתאימה לשלב התפתחותי מאוחר יותר של הינקות, בערך בסביבות גיל חצי שנה ומעלה, שבו התינוק מסוגל להפנות את ראשו לעבר מקור הצליל. הבדיקה מבוססת על עקרון ההתניה. בדרך כלל התינוק או הפעוט יושב על ברכיו של ההורה במרכז התא האטום ומשני צדדיו ממוקמים רמקולים וכן קופסאות חלולות שניתן להאיר אותן ובתוכן בובה. הבודק קורא לילד בשמו, אומר מילים בסיסיות, משמיע שירים, קולות של בעלי חיים וכו’. בכל פעם מושמעים הקולות מרמקול אחר. כאשר הילד מסובב את ראשו אל עבר הרמקול שממנו נשמע הקול, נדלקת הקופסא עם הבובה. זהו חיזוק חיובי הניתן בתגובה להפניית הראש לצד הנכון. כך ניתן לבדוק מהו סף השמיעה לדיבור. באותו אופן ניתן לבדוק גם צלילים שונים.

Play audiometry

בדיקה המבוססת גם היא על עקרון ההתניה אך להבדיל מקודמתה, היא דורשת מהילד שיתוף פעולה ברמה גבוהה יותר. בכל פעם שהילד שומע צליל, עליו לבצע פעולה מסוימת. בשיטה זו נעזרים במשחקים מסוגים שונים כגון לגו וקוביות. לדוגמא, בכל פעם שהילד שומע צליל עליו להוסיף עוד קובייה למגדל. בדיקה זו מאפשרת לבדוק את סף השמיעה לצלילים בהולכת אוויר (דרך אוזניות) ובהולכת עצם (דרך מרעיד עצם).

בדיקות דיבור באמצעות תמונות או חפצים

מועברות לילדים אשר מסוגלים כבר להצביע על חפץ או תמונה. הבודק אומר מילה, הילד שומע אותה ברמקול או באמצעות אוזניות ועליו להצביע על החפץ או התמונה המייצגים אותה מתוך סט של מספר פריטים. בבדיקות אלו נבדק סף השמיעה לדיבור בהולכת אוויר ובהולכת עצם.

 

מדוע כה חשוב לערוך בדיקות שמיעה לתינוקות, פעוטות וילדים?

אבחון שמיעתי נכון ומלא בגיל מוקדם ככל האפשר, הכולל בדיקה התנהגותית המתבצעת על ידי בודק מיומן ובדיקות אובייקטיביות נוספות, מאפשר שיקום שמיעתי אופטימלי של הילד. ככל שהילד ישוקם בגיל צעיר יותר, כך יגדלו סיכוייו להתפתחות שפתית, רגשית וחברתית תקינה.

 

הורים, על מנת שבדיקת השמיעה תצליח ותניב תוצאות מדויקות יותר, אנו ממליצים:

להיבדק בשעות שבהן הילד ערני ומרוכז.

להימנע מהסחות דעת אפשריות – לכבות טלפונים, לא להיכנס לבדיקה עם אוכל או צעצועים שאינם קשורים אליה, להגיע ללא אחים.

להכין את הילד לבדיקה – לתרגל בבית התניה באמצעות משחק (למשל, הצבעה על תמונות, או זריקה של חפץ לתוך קופסא כאשר שומע צפצוף), וכן הרכבה של אוזניות.

לא להפריע לקלינאי התקשורת בעת ביצוע הבדיקה על מנת לקבל תוצאות מהימנות.

רקע