מכשירי שמיעה כשרים

מכשירי השמיעה שלנו אושרו לשימוש בשבת וחג על-ידי מכון צומת!

לוגו מכון - בהתאם לאישור
לוגו צומת - צוותי מדע ותורה

מכשירי השמיעה והעזרים שלנו כשרים לשימוש בשבת וחג!

מכון צומת והמכון להלכה אישרו כי מכשירי השמיעה מבית Phonak, ומכשירי השמיעה מבית Unitron המשווקים ע”י SONOVA ישראל (שטיינר מכשירי שמיעה), כשרים לשימוש בשבת וחג. האישור בתוקף עד שנת 2022.
לצפייה באישור 1 לחץ כאן
ל
צפייה באישור 2 לחץ כאן 
לצפייה באישור 3 לחץ כאן
לצפייה באישור 4 לחץ כאן
לצפייה באישור 5 לחץ כאן

מכון צומת אישר כי מערכות Roger מבית Phonak, המשווקות ע”י SONOVA ישראל (שטיינר מכשירי שמיעה), הינן כשרות לשימוש בשבת וחג. האישור בתוקף עד שנת 2022.
לצפיה באישור לחץ כאן

מכשירי שמיעה כשרים לשימוש בשבת וחג - מתוך אתר מכון צומת

רבים נזקקים למכשירי שמיעה בשבת ושואלים ודורשים “האם מותר? ובאילו תנאים?

מכון ‘צומת’ עוסק בבדיקת מכשירי שמיעה ואישורם, כולל מתן הנחיות שימוש ספציפיות,לחברות השיווק המעוניינות בכך. 
הנקודות הרלבנטיות לנושא השבת במכשירים הדגיטאליים המודרניים הם דגם המיקרופון (דינמי, קיבולי, פיזו-אלקטרי?) / משך חיי הסוללה / קישורית בלוטוס לתיאום בין שתי האזניים / צפצופי התראה או תהודה ועוד.
את האישור וההנחיות הנלוות תוכלו למצוא באתר ‘צומת’ zomet.org.il. לשטיינר – מכשירי שמיעה יש אישור.

הסבר כללי:

מכשירי שמיעה הפכו להיות מקובלים יותר ויותר. לא רק אנשי בטחון מסתובבים עם ‘פקקים באוזן’, אלא כבדי שמיעה משפרים מאוד את איכות חייהם באמצעות מכשירים זעירים, המסייעים בידם להאזין לסביבתם.

ומה בשבת ? פוסקי הדורות האחרונים נמנו וגמרו כי   אם המכשיר ‘פתוח’ מיום ששי,   דהיינו במצב ‘ON’ –   מותר להשתמש בו בשבת, ואפילו מותר לשנות את עוצמת השֵמע   באמצעות גלגל זעיר (או מתג הנע בתנועה קווית, אך לא ע”י לחיצות כפתור, אם קיים סידור כזה, הדומה להגברת הקול בשלט טלוויזיה). כמובן שיש לדאוג לסוללות שיחזיקו מעמד במשך כל השבת, ואלו מצויות במכשירים מודרניים שצריכתם החשמלית נמוכה, והסוללות המותקנות בהם משובחות מבעבר.

אין לשנות את ‘תוכנית הפעולה’ של המכשיר ע”י פעולה ידנית (אם קיים סידור כזה) באמצעות הסטת מתג זעיר. מאידך,  במכשירים משוכללים (‘דיגיטליים’) הנפוצים כיום, יש תוכניות ממוחשבות המווסתות אוטומטית את המכשיר לפי הסביבה, ומתאימות את נתוני השמיעה למקום שבו נמצא נושא המכשיר (למשל, סביבה שקטה או רועשת). אנו מתירים להשתמש בהם ואיננו רואים בעיה הלכתית גם כאשר האדם עובר ממקום למקום והתכנית הפנימית משתנה אוטומטית.

קיימת עדיפות למכשירים שבהם המיקרופון הפנימי הוא קיבולי (שבו קיים זרם קלוש כל הזמן) ולא דינאמי (שבו הדיבור יוצר זרם, כמו דינאמו של אופניים). נושא זה אמור גם   במתקני   הגברת קול   גדולים, ולא רק במכשירי שמיעה אישיים.   

כמו כן מותר להוציא את המכשיר ולהכניסו שוב לאוזן, גם אם במעבר זה מושמע צפצוף תהודתי, הנפסק כשהמכשיר מקובע היטב.   

שתל קוכלארי   

במכון ‘צומת’ נדרשנו לציוד שמע חדיש, כמו שתל קוכלארי וציוד FM. גיבשנו הנחיות עקרוניות שנועדו לספקי הציוד. בעת כתיבת השורות הנושא בבדיקה וטרם הנפקנו ‘אישורי שבת’ למיכשור ספציפי. להלן ההנחיות:

א.   התקן השתל הופך להיות שכיח יותר ויותר ומצדיק התייחסות חיובית לסידור שבת.

ב.   לשתל התת-עורי יש רכיב חיצוני המשמש כאנטנה וכאלמנט המעביר את המתח ההשראתי מיחידה נוספת המוצמדת אליו באמצעות מגנט. ניתן לבצע הצמדה זו בשבת, ובודאי לישר את הציוד שהוסט מעט ממקומו.

ג.   היחידה החיצונית כוללת סוללה נטענת המוחלפת מדי יום. לדגמים מסויימים קיימת סוללה ארוכת טווח המספיקה ליותר מ-24 שעות. ראינו גם ציוד עזר המאפשר הגדלת האנרגיה באמצעות סוללת ‘אצבע’.

ד.   בדרך כלל יש ביחידה מתגי בורר תכניות ורגישות. אין הכרח להשתמש בהם יומיום, וראוי לכסותם (בסרט דביק) לקראת שבת.

ה.   בציוד המוצמד לשתל קיימת נורית חיווי (LED). בציוד שראינו היא מחליפת צבע: ירוק – תקין; אדום – ניתק הקשר עם האנטנה; כתום – סוללה נמוכה. לדברי טכנאים ניתן לבטל חיווי זה בתיכנות (ואז הנורית לא תפעל גם בימות החול). אם היא חיונית בימות החול, ניתן להסתפק בהסתרתה לקראת שבת. אם היא חיונית גם בשבת, כגון לילדים קטנים שאינם יכולים לדווח על ניתוק הקשר – אפשר להשאירה גלויה.

ו.   רצוי/צריך שהמיקרופון יהיה מסוג קיבולי (אלקטרט).

ז.   ניתן לשנות רגישות (ויסות) אם זו נעשית ע”י גלגל רציף, ולא ע”י לחיצים.

ציוד   FM

א. ציוד FM מאופיין ב-2 חלקים: משדר (ליד הדובר) ומקלט (ליד השומע). לכל חלק מקור אנרגיה עצמאי (סוללה). בדרך כלל יש רכיב שלישי – מתאם בין המקלט לבין מכשיר השמיעה הרגיל.

ב. אורך חיי הסוללה בציוד FM, במקלט ובמשדר, אינו מיועד ליום שלם. ניתן להשתמש בשבת עד לכילוי הסוללה. אם חיוני – יש המתירים לבצע החלפת סוללה ב’שינוי’.

ג. במשדר יש בדרך כלל צג לחיווי המצב הנוכחי, וכן לצרכי תיכנות. כמו כן יש בו לחצני הפעלה שונים. ראוי לכסותם בצורה אסתטית ומהודקת.

ד. ניתן לווסת את עצמת הקול, אם הדבר נעשה ע”י גלגל רציף, ולא ע”י לחיצים.

ה. רצוי/צריך שהמיקרופון יהיה מסוג קיבולי (אלקטרט).

תכל’ס, הדרישה ההלכתית הנחוצה לשימוש בשבת היא סוללות מתאימות ופתיחת המכשיר מבעוד יום 

רקע