מנפצים את המיתוסים - אל תתנו לדעות קדומות לעכב אתכם בדרך לשיקום שמיעה

רותי שרון
שיתוף המאמר:

חוש השמיעה הוא החוש המשמעותי ביותר לתקשורת עם העולם ולתפקוד בחיי היומיום, ולכן חשוב לשיקום לא פחות מליקוי ראיה. פגיעה בו גורמת לעיתים קרובות לניתוק מהסביבה. ניתוק מסוג זה מוליד קשיים חברתיים ורגשיים, אשר רק הולכים ומתעצמים.

למרבה המזל, חוש השמיעה ניתן לשיקום ברוב המקרים באמצעות מכשירי שמיעה. בזכות הטכנולוגיה הזמינה לנו כיום, ניתן לשקם את השמיעה ברמה טובה מאוד, ובכך לשפר באופן ניכר את איכות החיים.

למרבה הצער, חוסר מודעות, הכחשה, חשש מסטיגמה חברתית, חשש מטכנולוגיה ועוד סיבות ותירוצים גורמים לרוב האנשים לדחות את תהליך שיקום השמיעה זמן רב, לרוב על רקע דעות קדומות ומיתוסים שגויים.

רותי שרון, קלינאית התקשורת הראשית של חברת שטיינר מכשירי שמיעה – סונובה ישראל, עוזרת לנו להפריך כמה מהמיתוסים הגדולים בנוגע למכשירי השמיעה, על מנת שתוכלו להתנער מהם כמה שיותר מהר, ללכת להיבדק ולהתחיל בשיקום השמיעה כבר עכשיו:

מכשירי השמיעה מכוערים, גדולים וגסים

עברו הימים בהם מכשירי השמיעה היו תמיד בצבע אחיד- בז’! מכשירי השמיעה היום מגיעים בקשת רחבה של צבעים ובעיצובים חדשניים, מודרניים ומרהיבים. מכשירי השמיעה קטנים ונחבאים מאחורי או בתוך האוזניים עד כדי כך שאנשים  בכלל לא שמים לב אליהם.

 מכשירי השמיעה מפריעים ולא נוחים

ההיפך הוא הנכון! מכשירי השמיעה כל כך נוחים שאנשים אפילו שוכחים שהם נמצאים באוזניים. דגמי המכשירים התוך אוזניים יושבים באוזן בצורה מותאמת באופן אישי, ובדגמי המכשירים שמאחורי האוזן, נוכחותם מינימלית וכמעט לא מורגשת. מכשירי שמיעה, בשונה מאטמי אוזניים נגד רעש אינם מורגשים כלל ונוחים מאד במהלך כל שעות היום והלילה.

 רק אנשים זקנים סובלים מליקוי שמיעה

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ל 5% מאוכלוסיית העולם יש ליקוי שמיעה ברמה כזו הדורשת שיקום שמיעה. לפי נתוני הארגון, כבר מעל גיל 60 כ 25% מאוכלוסייה יהיו עם ליקוי שמיעה הדורש שיקום, ומעל גיל 75 – השכיחות עולה ל 50%.

 ליקוי שמיעה נגרם אך ורק כתוצאה מחשיפה לרעש חזק

נכון שחשיפה לרעש חזק נחשבת לאחד הגורמים לליקוי שמיעה, אך ליקוי שמיעה יכול להיגרם ממגוון של סיבות אחרות. ליקוי שמיעה יכול להיות מולד, למשל עקב תורשה או חשיפה למחלות כמו אדמת או CMV במהלך ההיריון, או נרכש, לדוגמא  כתוצאה ממחלות מדבקות כגון דלקת קרום המוח, דלקות כרוניות של האוזן, טראומה, שימוש בתרופות הפוגעות באוזן או חשיפה לרעשים חזקים. ברוב המקרים – ליקוי השמיעה יהיה בגלל ההזדקנות הטבעית של המערכת השמיעתית.

מכשירי השמיעה מצפצפים כל הזמן

אולי אתם נזכרים במכשירי השמיעה של סבתא שצפצפו בכל פעם שנתתם לה חיבוק, אבל הימים הללו עברו. למכשירי שמיעה דיגיטליים יש מנגנון מתקדם של ביטול צפצופים, שמטרתו לבטל ולמנוע קולות הצפצוף והשריקה שעלולים לנבוע מההגברה של המכשירים ומנח המכשירים באוזניים..

מכשירי השמיעה לא עוזרים כשיש הרבה רעש רקע

כיום ישנם מכשירים המצוידים במנגנון של “שיפור הדיבור” אשר לא רק מסייעים בהפחתת רעשי הרקע, אלא גם מדגישים את הדיבור. . המנגנון מאפשר למעשה להבחין בין דיבור ורעש באופן מאד דומה לאופן שהמוח שלנו עושה זאת. עם זאת, הבנת דיבור על רקע רעש של דיבור מתחרה עדיין מהווה אתגר עבור משתמשים רבים, הנעזרים לשם כך באביזרי עזר בנוסף למכשירי השמיעה.

השמיעה שלי לא כ”כ גרועה שמצריכה מכשירי שמיעה

רק קלינאי תקשורת יכול להעריך את רמת השמיעה שלכם ואת הצורך שלכם במכשירי שמיעה.

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע