אטמים נגד רעש ואטמים למניעת חדירת מים – מדוע הם חשובים ואיך משתמשים בהם בצורה נכונה?

שטיינר מכשירי שמיעה
שיתוף המאמר:

עבור חיילים ולוחמים בכוחות הביטחון, או אלו אשר נמצאים בסביבת עבודה רועשת מדי יום, אטמים נגד רעש הם אביזר הכרחי לצורך הגנה על האוזניים.

על אף שבקרב הציבור הרחב האטמים המוכרים הם בעיקר האטמים הפשוטים שמשמשים אותנו בזמן מטווחים או במהלך שנת הצהריים (אטמי הסיליקון הרגילים), בשוק קיימים מגוון רחב של סוגי אטמים המיוצרים בשלל טכנולוגיות מתקדמות, לכל אחד מהם תכלית ומאפיינים שונים.

באילו מקרים נחוץ שימוש באטמים? אילו סוגי אטמים קיימים כיום בשוק? ואיך נדע להתאימם בצורה נכונה לצרכים שלנו? כל המידע במדריך שלפניכם.

החשיבות של שימוש באטמים נגד רעש

לחלק מכם הסיטואציה הבאה עשויה להיות מוכרת: אתם נמצאים במטווח ירי במהלך אימון לחימה שגרתי, כשלפתע האטמים נגד רעש ששימשו אתכם במהלך המטווח נופלים מן האוזן. גם אם אתם לא מודעים להשלכות עד הסוף, חשוב שתדעו כי הסיטואציה הבאה עלולה להעמיד את השמיעה ואת הבריאות שלכם בסכנה.

כל פעולה של ירי בנשק האישי במהלך מטווח ללא אמצעי מיגון נאותים משמעותה חשיפה לעוצמת רעש של כ-160 דציבל. על מנת להבהיר את חומרת העניין – רעש הפוגע באיכות החיים מוגדר כרעש העולה על 65 דציבל, ורעש מזיק מוגדר כרעש הגבוה מ-70 דציבל. משמעות הדבר היא שירי במטווח ללא שימוש באטמים ייעודיים ללוחמים עלולים לגרום לאוזניים ולשמיעה שלכם נזק רב (לעיתים בלתי הפיך) שיחייב שימוש במכשירי שמיעה לצמיתות.

לצערנו, מקרים מהסוג הזה הם לא היחידים. חשיפה לרעש מזיק בעוצמה שמתקרבת לסף הכאב שלנו  (בדרך כלל עומד על כ-130 דציבל) בתדירות גבוהה וממושכת  (מספר פעמים ביום / שבוע) מאפיינת לא רק פעילות של לוחמים ושל כוחות הביטחון, אלא גם אוכלוסיות נוספות. כך למשל, אי שימוש באטמים נגד רעש, עובדי ייצור במפעלים עם סביבת עבודה רועשת במיוחד , אנשי מקצוע שעובדים עם מכשור מאסיבי, נהגי רכב כבד או אנשי צוות אוויר שנחשפים לרעש חזק באופן יומיומי, עלולים גם הם לגרום נזק בלתי הפיך עד כדי איבוד השמיעה וסבל מטינטון מטריד (תחושת צפצוף מטריד קבוע או רנדומאלי).

אטמים כאמצעי הגנה יעיל מפני נזק שמיעה

תפקידם של אטמים נגד רעש הוא לחסום את תעלות האוזניים ולשים חוצץ בינן לבין הרעש שמגיע אל האוזן.  אטמים נגד רעש יכולים להקל גם על מי שחשוף לרעשים חזקים באופן שגרתי וגם לאלא המחפשים שקט במצבים שונים ביומיום לצורך ריכוז, רגיעה, שינה ועוד.

כיום, קיימים בשוק מגוון רחב של אטמים מקצועיים המשמשים כאמצעי הגנה נגד נזקי הרעש. בניגוד לאטמי הספוג או הסיליקון הפשוטים, אטמים אלו מיוצרים בטכנולוגיות מתקדמות ומשלבים בתוכם פילטר המסנן רעשים חזקים ומאפשר לשמוע את הצלילים הסביבתיים, כולל דיבור. שימוש באטמים שמותאמים באופן אופטימלי למבנה האישי של האוזן מספקים הנחתת רעש מותאמת ומאפשרים קשר עם הסביבה.  

סוגי אטמים מומלצים

בתחום אביזרי השמע ואטמי האוזניים חברת PHONAK מייצגת את חזית הטכנולוגיה. האטמים של חברת PHONAK מיוצרים בטכנולוגיות המתקדמות ביותר תוך שימוש בחומרים ייעודיים, ומעניקים הגנה מלאה לכל משתמש מפני נזקי רעש ומים.

שטיינר מכשירי שמיעה, המשווקת הבלעדית של אטמי חברת PHONAK, מציעה אטמים בהתאמה אישית לכל תכלית: אטמים נגד רעש ירי, מוזיקה, שינה, למשרד בסביבה רועשת, טיסה, עבודה שעובדים בסביבת רעש קבוע ועוד.

האטמים של חברת PHONAK מגיעים במגוון גדלים, והם עשויים סיליקון או אקרליק איכותיים. כל דגם מותאם באופן אישי למבנה האוזן, וכך מונע חדירת רעשים. לחלק מהדגמים פילטר ייעודי להנחתה מדודה של רעשים בתדרים מסוימים (בהתאם לתכלית ולסביבת העבודה הרצויה), ולהעניק תחושה טבעית ונוחה לאוזן שמאפשרת הרכבה של האטמים לאורך זמן.

התאמה של האטמים לפי השימוש

כדי להתאים את האטמים לכל אחד באופן מדויק צריך להגדיר מראש את הצרכים ואת מאפייני השימוש. ראשית כל, יש להתייחס לסביבת השימוש הרצויה. אטמים לכוחות הביטחון, או אטמים לירי יהיו בעלי פילטר ייעודי שידע להנחית תדרים בתחום מסוים, ואילו אטמים נגד רעש שמשמשים טייסים או אנשים שעובדים בסביבת רעש קבוע ידעו להנחית תדרים אחרים.

חשוב מאוד להתאים את האטמים למבנה האוזן. כיום, אטמים משוכללים נגד רעש ומים עשויים מחומרים איכותיים שיכולים להתאים לכל מבנה אוזן. לחלקם יש אף טבעות גמישות (O-Ring) המאפשרות הוצאה והכנסה נוחים במיוחד. חשוב ביותר לבדוק שהאטם לא לוחץ או מכאיב בתוך האוזן, ושאתם יכולים לבצע עמו פעילות אינטנסיבית לאורך זמן מבלי להרגיש תחושת אי נעימות. אטמים לפי מידה ניתן לנקות ולחטא בקלות.

כמו כן, חשוב לוודא כי האטם שבחרתם מאפשר לכם להמשיך לשמוע צלילי סביבה ודיבור  למרות הנחתת הרעש.  אטמים איכותיים נגד רעש יאפשרו לשמוע פחות את הרעש המזיק ולהישאר מחוברים לסביבה.

אטמים נגד חדירת מים

כשם שניתן לבנות אטמי אוזניים למניעת נזקי רעש אישיים לפי מידת האוזן, כך ניתן לבנות אטמים שמונעים חדירת מים לתעלת האוזן. אנשים שסובלים מנקב בעור התוף, מדלקות אוזניים חוזרות או רגישות באוזניים בעת חדירת מים לתעלת השמע, יכולים להנות מאטמים נגד מים עם סנן המאפשר שמיעה טבעית של הסביבה. בשונה מאטמים נגד חדירת מים רגילים, האטמים לפי מידה של חברת PHONAK מאפשרים צלילה בטוחה בלי חדירת מים לאוזניים ותקשורת תקינה עם הסביבה בזכות הסנן הייחודי.

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע