רוג'ר פוקוס - פתרון טכנולוגי להפרעות קשב וריכוז

רותי שרון
שיתוף המאמר:

מערכת רוג’ר פוקוס (Roger Focus) מסייעת לילדים עם לקויות קשב וריכוז בהבנת דיבור על רקע רעש

על מנת להבין דיבור על רקע רעש, ילדים זקוקים ליחס אות לרעש טוב יותר מאשר מבוגרים. הכוונה היא שהם זקוקים לכך שהדיבור יהיה חזק יותר מהרעש הסביבתי באופן משמעותי, על מנת שיוכלו לברור מתוך הרעש את הדיבור. עובדה זו הוכחה במחקרים רבים (לדוגמא: Crandel and Bess, 1987, Nabelek and Robinson, 1982) , והיא נובעת מהעובדה שהמערכת האודיטורית המרכזית של הילדים פחות בשלה מאשר זו של מבוגרים. בנוסף – הידע השפתי שלהם דל יותר ומאפשר לילדים פחות פיצוי על ידי אסטרטגיה של ניחוש.

מכיוון שהבנה מתבצעת במוח ולא באוזן, תהליך ההבנה של דיבור כולל בתוכו מרכיבים של ריכוז, זכרון, שפה, ופענוח. כשהדיבור מגיע על רקע רעש – תהליך ההבנה הופך מורכב יותר וכאמור נדרש שאות הדיבור יהיה חזק יותר מהרעש הסביבתי באופן משמעותי על מנת להבטיח הבנה.

אצל חלק מהילדים יכולת הבנת הדיבור מופחתת מלכתחילה כתוצאה מליקויים או מצבים שונים העלולים לפגוע בשלב אחד או יותר מתוך התהליך המורכב של תפיסת דיבור. מצבים כאלה כוללים למשל:

ליקוי עיבוד אודיטורי ( Auditory processing disorder= APD), ליקוי שמיעה חד צידי, דו לשוניות, ליקויים שונים על הספקטרום האוטיסטי, ליקוי קשב וריכוז, ליקויי למידה.

מקובל להניח כי 10% מכלל הילדים ( בתלות בהגדרות המשתנות בין מדינות) סובלים מליקוי כלשהו שעלול לפגוע בתפיסת הדיבור על רקע רעש.

על רקע הקושי המתואר, קל להבין את המצוקה של ילדים הנמצאים שעות רבות ביום בכיתת לימוד, שהיא מקום רועש עם אקוסטיקה לא טובה בדרך כלל. הילדים יושבים במרחק מהמורה, ועל רקע הרעש וההדהוד הקיים בכיתה, גם ילדים ללא ליקוי יתקשו לעיתים לפענח את הדיבור ולעקוב אחריו, על אחת כמה וכמה ילדים שיש להם קושי כלשהו. הקושי העצום מביא איתו חווית כשלון ולכך יש כמובן השלכות רגשיות והתנהגותיות.

מערכת הגברה אישית אלחוטית מסוג Roger Focus של חברת פונאק

מערכת רוג’ר פוקוס מורכבת משני חלקים: משדר, הנמצא אצל הדובר הראשי ( לדוגמא מורה בכיתה ) ומקלט, הנמצא באוזנו של המאזין.

המיקרופון הנמצא במשדר קולט את קול הדובר ומשדר אותו חזק וברור, נקי מרעשי סביבה, אל המקלט, שהוא קטן מאד וחבוי באופן דיסקרטי מאחורי אוזנו של המשתמש. מכיוון שמדובר במערכת מתוחכמת עם עיבוד אות דיגיטלי, סיגנל הדיבור מנוקה מרעש ומועבר לאוזנו של המאזין כשהוא ברור ומובחן.

סינון הרעש אותו מפעילה המערכת הוא סינון דינמי – כלומר משתנה בהתאם לצורך ולרמת הרעש בסביבה. מחד, הדיבור מגיע אל המאזין בעוצמה נעימה ונוחה ואין שום סכנה להגברת יתר או אי נוחות. מאידך, במידה והרעש הסביבתי מתגבר, המערכת חכמה ויודעת להגביר את העוצמה המגיעה אל המאזין כך שימשיך להבין את הנאמר.

המקלט מעוצב באופן דומה למכשיר שמיעה קטן, ומגיע במגוון של 17 צבעים לפי העדפת המשתמש. כמו כן ניתן לבחור מבין שלושה דגמים של משדרים .

מחקרים רבים בדקו את היכולת והיעילות של מערכות הגברה אלחוטיות אישיות כדרך לשיפור תפיסת הדיבור בכיתה.

מהמחקרים השונים עולה כי שימוש במערכות האישיות הקל על הילדים להתמודד עם קשיי ההקשבה ושיפר את יכולת תפיסת הדיבור ברעש. מורים דיווחו על גידול משמעותי בכמות המשימות שבוצעו כהלכה וביכולתם של הילדים לגלות קשב בסביבה לימודית. בחלק מהמחקרים מצאו גם שינויים לטובה בהתנהגות החברתית של הילדים, וחלק מהחוקרים אף קבעו ששימוש במערכות הללו משנה את האופן בו פועלת המערכת האודיטורית, ואת האופן בו הילדים מעבדים צלילי דיבור. שאלונים הועברו בחלק מהמחקרים לתלמידים עצמם, וכן למורים ולהורי התלמידים. השאלונים התייחסו למיומנויות למידה של התלמידים והתנהגויות בכיתה, למשל: הקשבה, היכולת לעקוב אחרי וגם להשתתף בדיון כיתתי, התמדה בביצוע משימות, ביצוע הוראות הניתנות בכיתה, מעקב אחרי מידע מולטי מדיה המוצג בכיתה, היכולת להשיב תשובות רלוונטיות בכיתה, וגם התנהגות באופן כללי. בשאלוני המורים לפני תחילת המחקר, ניכר כי המורים דיווחו על קשיים רבים באופן משמעותי המאפיינים את קבוצת הילדים המאותגרים מבחינת עיבוד אודיטורי בהשוואה לקבוצת הבקרה.

אצל 79% מהילדים המשתתפים, דיווחו המורים על שיפור משמעותי מבחינת המיומנויות הללו , כשהשתמשו במערכות ההגברה האישיות האלחוטיות. גם המורים וגם ההורים דיווחו שמערכות ההגברה האלחוטיות האישיות תרמו לביצועיהם וליכולתם של הילדים.

בבדיקות שערכה חברת Phonak במעבדת Parc-SEDOL ב-2014 תוך שימוש במערכת Roger Focus , נמצא כי ילדים שהשתמשו במערכת שיפרו את הבנת הדיבור ב-53% בהשוואה לילדים דומים שלא השתמשו בטכנולוגיה.

שימוש במערכת הגברה אלחוטית אישית כגון Phonak Roger Focus הינו יעיל ביותר עבור ילדים עם לקויות מהסוגים שסקרנו לעיל. השימוש במערכת מביא לשינוי אמיתי ביכולתם של ילדים עם קושי בעיבוד אודיטורי, לקות קשב וריכוז, ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים עם לקויות שמיעה חד צידיות, וילדים עם ליקויי למידה – להתמודד בסביבה התובענית והמאתגרת של כיתה רועשת. השימוש במערכת מביא לשיפור של 53% בממוצע ביכולת תפיסת הדיבור ברעש, שיפור שעשוי לשנות לגמרי את תפקודו של הילד בכיתה וכמובן גם את הרגשתו והתנהגותו.

רותי שרון, קלינאית תקשורת ראשית בשטיינר מכשירי שמיעה – סונובה ישראל

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע