מכשירי שמיעה עשויים לשפר את שיווי המשקל

טימוטי א.הולר, פרופסור לאוטולרינגולוגיה באוניברסיטת וושינגטון
שיתוף המאמר:

מכשירי שמיעה עשויים לשפר את שיווי המשקל אצל משתמשים לקויי שמיעה בגיל מבוגר. כך נמצא בבית הספר לרפואה באוניבסיטת וושינגטון שבארה”ב.

במחקר הנ”ל, אשר פורסם באוקטובר 2014 בגליון המקוונן של The laryngoscope, נמצא כי נבדקים השיגו תוצאות טובות יותר במבחנים לשיווי משקל כאשר מכשירי השמיעה שלהם היו דלוקים בניגוד למצב בו היו כבויים.

היקף המחקר קטן יחסית, שכלל 14 נבדקים בגיליים 65-91, אך עדיין מדגים בצורה טובה, כי מערכת השמיעה באוזן הפנימית, הנפרדת ממערכת שיווי המשקל, עדיין תורמת ליציבות הגוף. מחקר זה מחזק את הטענה, כי שיקום השמיעה דרך מכשירי שמיעה או שתל כוכליארי מקטין את הסיכון לנפילות בגיל השלישי.

טימוטי א. הולר MD, פרופסור לאוטולרינגולוגיה (א.א.ג) באוניברסיטת וושינגטון, טוען כי “אין אנו חושבים כי תרומתם היחידה של מכשירי השמיעה היא הגברת העירנות”, אלא “נראה כי המשתתפים במחקר השתמשו ברמזים האודיטוריים המגיעים ממכשירי השמיעה על מנת לשמור על יציבות ושיווי משקל. זה כמעט כמו להשתמש בעיניים על מנת לקבוע את מיקומך בחלל. לדוגמה כאשר מכבים את האור, אנשים נוטים להתנדנד יותר בהליכה, מאשר עם אורות דולקים. המחקר מציע כי “לפתוח את האוזניים” עוזר לשמור על שיווי משקל ויציבות”. לפי הדיווח של אוניברסיטת וושינגטון, כל הנבדקים היוו את קבוצת המחקר וקבוצת הביקורת. כאשר הם ביצעו את המבדקים לשיווי המשקל פעם אחת עם מכשירי שמיעה דלוקים ופעם אחת כאשר הם כבויים. מכיוון שהחוקרים רצו לבדוק את השפעת השמיעה, בכל הבדיקות הושמע רעש לבן, הדומה להפרעות קליטה ברדיו.

מהלך המחקר

במבדק אחד הנבדקים עמדו ברגליים צמודות על משטח עבה כאשר העיניים שלהם מכוסות. במבדק השני, שהיה קשה יותר, הנבדקים עמדו על הרצפה, כאשר רגל אחת נמצאת לפני השנייה והאצבעות נוגעות בעקב של הרגל הקדמית יותר. במבדק זה העיניים היו פתוחות, אך לא היה שום רמז וויזואלי היכול לעזור לשמור על שיווי המשקל.

המחקר בדק כמה זמן הנבדקים יכולים לעמוד בתנוחות הללו, מבלי להזיז את הידיים או הרגלים, או לחילופין צריכים עזרה של אדם נוסף על מנת לשמור על יציבות.

חלק מהנבדקים הצליחו לשמור על שיווי משקל על המשטח לפחות 30 שניות (הנחשב תקין) ללא תלות במצב מכשיר השמיעה. נבדקים אשר התקשו במבדק זה, הצליחו יותר כאשר מכשירי השמיעה היו דלוקים. השיפור בביצועים היה אף גדול יותר במבדק השני, הקשה יותר.

“רצינו לבדוק האם קיים שיפור גם בנבדקים שביצעו את המבדקים בצורה טובה בשני המצבים”, אמר הולר “ואכן מצאנו ששיווי המשקל השתפר אצל הנבדקים הללו במבדק השני, הקשה יותר, כאשר מכשירי השמיעה היו דלוקים”.

למרות שהנבדקים ידעו אם מכשירי השמיעה שלהם כבויים או דלוקים, המבדקים בוצעו באקראי, כך שחלק התחילו את המבדק עם מכשירים כבויים וחלק עם מכשירים דלוקים.

הולר מציין כי רוב הנבדקים דיווחו כי לא הרגישו שיפור ביכולות שלהם בין שני המצבים. אך הוא גם אמר כי שמע עדויות של נבדקים בודדים שכן הרגישו בשיפור.

“רצינו לגלות האם לשיקום שמיעתי יש השפעה מדידה על שיווי המשקל”. אמר הולר, “ואמת המידה בה השתמשנו – מספר השניות שאדם יכול לעמוד על משטח עבה – משוייכת גם לבדיקות הבודקות את רמת הסיכון לנפילות”.

הולר אומר שהצוות מתכנן לבצע מחקר נוסף בהיקף רחב יותר וכרגע מנסה להשיג מימון לכך.

תורגם מתוך: www.hearingreview.com/2014/12/researchers-find-hearing-aids-may-improve-balance

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע