מכשירי שמיעה - למי מתאים, וכיצד רוכשים?

אריק שטיינר
שיתוף המאמר:

כ-16% מהאוכלוסייה בישראל סובלת מליקוי שמיעה. מדובר בכמיליון איש. למעלה ממחצית מאנשים אלה יכולים לשפר במידה ניכרת את איכות ורמת חייהם על ידי שימוש במכשירי שמיעה. אך בפועל, רק כ-150,000 ישראלים נהנים כיום ממכשירי שמיעה. זאת למרות ששיקום שמיעתי הנעשה באופן מקצועי בליווי של קלינאי תקשורת מוסמך משפר לא רק את איכות החיים – אלא אף את בריאות המטופל. מחקרים רבים מצביעים על כך כי בדרך כלל הירידה בשמיעה היא הדרגתית. במרבית המקרים לא מתעוררים יום אחד בבוקר ומגלים שהשמיעה פגועה.

אז איך יודעים מתי יש צורך במכשירי שמיעה?

רותי שרון, קלינאית תקשורת ראשית בשטיינר מכשירי שמיעה מסבירה: “משפחה או אנשים קרובים לאדם הסובל מבעיית שמיעה, יכולים לעזור לו ע”י כך שיפנו את תשומת ליבו, בעדינות רבה, לקושי שהם חווים בתקשורת איתו, יתמכו בו וילוו אותו בתהליך ההשלמה והקבלה של לקות השמיעה, ויסייעו לו לעבור את תקופת ההסתגלות למכשירי השמיעה”.

על מנת לעזור לכם להחליט אם גם אתם סובלים מליקוי שמיעה – אספנו עשר שאלות שיעזרו לכם להחליט האם אתם מוכנים לשיקום בעזרת מכשירי שמיעה:

האם אתם מוצאים את עצמכם מבקשים מאנשים להגביר את קולם או לחזור על דבריהם?

האם אתם מרגישים לעתים שאנשים ממלמלים או מדברים בצורה לא ברורה?

האם אתם נתקלים בקושי להבין דיבור חלש או לחישות?

האם אתם נתקלים בקושי להבין דיבור בטלפון?

האם אתם נתקלים בקושי להשאר מעורבים בשיחה במקום רועש או הומה?

האם לעתים קשה לכם להבין מי שמדבר אתכם בפגישה?

האם בעיית שמיעה גורמת לכם למבוכה כאשר אתם פוגשים אנשים חדשים?

האם בעיית שמיעה גורמת לכם לעצבנות?

האם בעיית שמיעה גורמת לכם לבקר אנשים פחות מכפי שהייתם רוצים?

האם קל לכם יותר להבין דיבור של גבר מאשר של אשה?

אם השבתם ב-“כן” לאחת מהשאלות הנ”ל ייתכן שיש לכם ליקוי שמיעה. אם השבתם ב-“כן” למספר שאלות – כדאי מאוד לפנות לבדיקת שמיעה בהקדם.

ומה קורה לאחר בדיקת השמיעה?

הגעתם למכון שמיעה לביצוע בדיקת שמיעה – ראשית ודאו שאת הבדיקה מבצע קלינאי תקשורת מוסמך. בקשו ממנו להסביר לכם את משמעות הבדיקה – הקלינאי יראה לכם גרף שנקרא “אודיוגרמה,” ועל פי גרף זה יוכל לקבל מושג ראשוני לגבי המידה בה שמיעתכם לקוייה. גיליתם ששמיעתכם לקוייה? הגיע הזמן לשקול ברצינות רכישת מכשירי שמיעה.

כיצד בוחרים מכשיר שמיעה?

התאמה טובה ונכונה של מכשירי שמיעה נעשית על ידי קלינאי תקשורת מוסמך במכון שמיעה מוכר שלו הסכמים עם קופות החולים השונות ועם משהב”ט. כדאי לוודא שלמכון “תו תקן” הנקרא ISO 9001 הניתן על ידי מכון התקנים והמעיד על כך כי המכון שומר על רמת שרות ואיכות גבוהה, הנמדדים על פי סטנדרטיים בינלאומיים. יתרה מכך, כדאי לוודא כי לחברה המספקת את מכשירי השמיעה תו תקן מסוג ISO 13485, תקן המעיד כי תהליכי הייצור בחברה עומדים בסטנדרטיים בינלאומיים של ייצור רפואי.

להלן דגשים לתהליך אותו תעברו במכון מקצועי:

חשוב מאוד כי את הבחירה וההתאמה של מכשירי השמיעה יעשה קלינאי תקשורת – התאמה טובה דורשת ידע מעמיק באודיולוגיה, ורק לקלינאי תקשורת עם הכשרה אקדמאית יש את הידע המתאים.

לאחר בדיקת השמיעה וראיון מעמיק שמטרתו להכיר את הצרכים המיוחדים שלכם, יוכל קלינאי תקשורת לקבוע אילו מכשירי שמיעה מתאימים לכם.

בקשו מהקלינאי להציג בפניכם מספר אפשרויות במגוון מחירים.

דרשו כי קלינאי התקשורת יסביר לכם באופן ברור ורהוט את סוג ואופי ירידת השמיעה ואת הסיבות לבחירת המכשירים אותם הוא מבקש להתאים לכם.

אל תתפתו לרכוש מכשירי שמיעה רק על סמך פרסום בעיתון או כתבה שיווקית.

בפגישת הייעוץ תקבלו מידע רב. לכן כדאי שתבואו לפגישה זו עם אדם נוסף, כגון קרוב משפחה או חבר טוב, שיוכל לעזור לכם לזכור ולהבין את מה שנאמר, וגם לעזור בהתייעצות מאוחר יותר, בבית, לאחר הפגישה.

התאמה אופטימאלית של מכשיר שמיעה יכולה לארוך מספר חודשים ודורשת מספר פגישות עם הקלינאי. במשך תקופת הניסיון – ולאחר מכן בזמן תקופת ההסתגלות למכשירי השמיעה החדשים, תצטרכו להשקיע מאמץ וזמן על מנת להבטיח את הצלחת התהליך. דרשו תקופת ניסיון של כחודש על מנת שתוכלו לוודא, תוך התייעצות משותפת עם קלינאי התקשורת, כי המכשירים שנבחרו אכן מתאימים לכם.

במקרה וקיימת ירידת שמיעה בשתי האוזניים – חשוב להתאים שני מכשירים, ולא רק אחד. שיפור השמיעה בשתי האוזניים גם יחד משפר בדרך כלל את יכולת הפציינט להבין דיבור, בעיקר על רקע רעש. כמוכן השימוש בשני מכשירים מקל על זיהוי מיקום מקור הקול, וכפועל יוצא גם על ההתמצאות במרחב.

זכרו גם כי בכל מה שקשור במכשירי שמיעה – הגודל לאו דווקא קובע! המכשיר הכי קטן הוא לא תמיד הכי מתאים. גודל המכשירים יקבע על פי סוג ירידת השמיעה, אופי ירידת השמיעה ובמקרה של מכשירים תוך-אוזניים – האנטומיה של תעלת האוזן של המטופל.

שימו לב גם כי מכשירי שמיעה המותאמים מאחורי האוזן אמינים יותר, ובשנים האחרונות נהיו קטנים יותר ואסתטיים מאוד. ניתן להשיגם בגוונים ובגדלים שונים.

לבסוף, כדאי לדעת כי שיקום שמיעתי מלא כולל בדרך כלל יותר מרק מכשירי שמיעה; שיקום מלא יכול להתבצע תוך שימוש באביזרי עזר שונים, פשוטים לשימוש ולא יקרים, כגון טלפון ביתי מיוחד עם הגברה המצלצל בקול רם במיוחד ובליווי הבזק אור, מכשיר עזר לשמיעה הטלוויזיה, שעון מעורר חזק בצירוף כרית רטט, מגבר אישי, מערכת FM להרצאות ועוד. התייעצו עם קלינאי התקשורת שלכם על מנת לוודא כי ניתנה שימת לב מספקת לכל צרכיכם.

שיהיה לכם שיקום שמיעתי מוצלח!

 

הכותב הוא סמנכ”ל חברת סונובה ישראל – שטיינר מכשירי שמיעה

 

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע