לקות שמיעה - חשיבות האיתור המוקדם

נכתב על ידי חברי הצוות האודיולוגי של רשת שטיינר מכשירי שמיעה
שיתוף המאמר:

איתור מוקדם של ילדים בעלי לקות שמיעה יבטיח שיקום מוצלח. ככל שתהליך שיקום השמיעה יחל בגיל צעיר יותר, כך גדלים הסיכויים להצלחת השיקום, למניעת חסרים וחסכים בתחומים שונים, ולאפשרות טובה יותר של שילוב אינדיבידואלי בגילאי גן ובי”ס במסגרות נורמטיביות.

על-פי חוק, החל מינואר 2010 מתקיים סינון שמיעה לילודים בכל מרכזי הלידה. במסגרת סינון השמיעה מעבירים לילודים בדיקת פלט אקוסטי – הדים קוכליאריים, שהנה בדיקה פשוטה, מהירה ונטולת סיכונים. הבדיקה נערכת ביום השני לחיי הילוד. אם לא מתקבלת תגובה חיובית בבדיקה הוא עובר בדיקה זהה נוספת למחרת, ואם גם בה לא מתקבלת תגובה, הוא מופנה להמשך בירור ומעקב שמיעתי.

השפעות לקות השמיעה

לקות השמיעה גורמת לכך שתינוק לקוי שמיעה לא מקבל או מקבל חלקית גירויים אקוסטיים שונים. למשל: קולה של אמא, קול הבכי שלו עצמו, קול מלמוליו, צלצול הטלפון, דפיקה בדלת, מוסיקה, ועוד. לקות השמיעה משפיעה על אופן חשיפתו של התינוק והילד הצעיר לעולמו, ולכן השלכותיה באות לידי ביטוי בתחומים רבים:

התחום הרגשי

אופן ההיקשרות להורים, בטחון בהורים, בטחון עצמי ודימוי עצמי.

התחום החברתי

קושי בניהול תקשורת עם בני גילו, קושי בהתמודדות עם השוני שלו מבני גילו, ועוד.

התחום השפתי

התפתחות הווקליזציה שונה אצל תינוקות לקויי שמיעה, המלמול של תינוקות מגיל חצי שנה מושפע מהפידבק השמיעתי שלהם, רכישת השפה מושפעת בוודאי מהקלט המתקבל מהסביבה, שנמצא מוגבל/ משובש/ חלקי אצל ילדים לקויי שמיעה, שיבושי היגוי הנובעים מקשיים בתפיסה שמיעתית, ועוד.

התחום המשפחתי

ילד בעל צרכים מיוחדים שנולד למשפחה מצריך היערכות מחודשת של חיי המשפחה, התמודדות של בני המשפחה כולה עם לקות השמיעה ושיקום השמיעה.

התחום הקוגינטיבי

עלול גם הוא להיות מושפע מלקות השמיעה עקב חסרים שונים בתחומים שונים במהלך החיים, מינקות ועד בגרות.

התחום הלימודי

לאורך החיים.

איתור מוקדם של התינוק/הפעוט לקוי השמיעה יאפשר לקיחה בחשבון של כל ההשפעות הללו והתמודדות נכונה עמם. בנוסף, שיקום השמיעה, שהוא תהליך ממושך, יתחיל מוקדם יותר כך שניתן יהיה להגיע לשיקום אופטימלי בגיל צעיר מאד, ובכך למנוע/ למזער חלק מההשלכות שציינו.

לקות שמיעה בשילוב לקויות נוספות

השפעת לקות השמיעה על התפקוד היומיומי הופכת משמעותית עוד יותר כאשר קיימת לקות נוספת. שילוב לקות השמיעה עם לקות כלשהיא נוספת ( לקות למידה, קשיי קשב וריכוז, קשיי תקשורת ועוד) מקשה על ההתמודדות היומיומית, ומחייבת התגייסות נרחבת לטיפול רב מקצועי בילד, שיאפשר שיקום מוצלח.

לעיתים, קיומה של לקות אחת מטשטשת את קיומה של הלקות השניה, ויכולה לבלבל ולפגוע באיתור המוקדם. לכן, יש לתת את הדעת על כך ולוודא שלא קיימות בעיות נוספות, הן כאשר אובחנה לקות שמיעה, והן כאשר אובחנה לקות אחרת, שיתכן ומושפעת מלקות שמיעה שטרם אותרה.

מתי כדאי להתחיל בירור בנושא השמיעה?

מומלץ לפנות עם הילד לבדיקת שמיעה במקרים הבאים:

דלקות אוזנים חוזרות ו/או נוזלים באוזנים.

כאשר ישנו רעש חזק ופתאומי התינוק לא מגיב בשום צורה (בהלה, מצמוץ וכדומה).

התינוק התחיל למלמל והפסיק סביב גיל חצי שנה.

התינוק מעל גיל שבעה חודשים ואינו מפנה את ראשו לכיוון מקור הקול.

קיים איחור ברכישת השפה.

נכתב על ידי חברי הצוות האודיולוגי של רשת שטיינר מכשירי שמיעה

 

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע