6 טיפים לשימוש נכון באוזניות

שטיינר מכשירי שמיעה
שיתוף המאמר:

אוזניות בצבע תכלת

ככל שהחברה והתרבות שלנו מתחברים יותר באמצעות טכנולוגיה, השימוש באוזניות גדל. אוזניות מאפשרות לאנשים להנות ממוזיקה ולנהל שיחות מכל מקום ובכל זמן. זה עוד יותר נכון בתקופה שאחרי התפרצות הקורונה, כשויותר אנשים מבלים זמן רב יחסית בפגישות וירטואליות ומשתמשים באוזניות. למרות הנוחות של האוזניות והתועלת המוגברת, עולות שאלות לגבי הנזק ששימוש מוגבר באוזניות עלול לגרום, ועולה שאלה האם יש דבר כזה שימוש בריא באוזניות כדי למנוע בעיות שמיעה?

האם צלילים יכולים לגרום לאובדן שמיעה?

האוזן הפנימית רגישה מאוד לאיזון הצליל שהיא קולטת. באוזניים ישנם אלפי תאים, שכוללים גם מבנים קטנים דמויי שיער הנקראים תאי שיער. הם אחראים על העברת צלילים מהאוזניים אל עצב השמיעה ומשם אל המוח, שם הם עוברים עיבוד נוסף. עומס ועוצמה חזקה של צלילים עלול לגרום נזק קבוע לתאים הללו, מה שעלול להפריע למנגנון העברת הקול. נזק נוסף שיכול לקרות הוא שהחיבור בין תאי שיער לתאי עצב עלול להיקטע על ידי עומסי צליל, גם אם תאי השיער נשארים תקינים. כלומר הרבה צלילים יחד, בעיקר הם חזקים ולאורך זמן, עלולים להיות מזיקים.

למה הכוונה צלילים חזקים מדי?

למשרד הבריאות יש מידע מפורט על חוויות יומיומיות שונות ועל עוצמת הקול, או רמת הדציבלים (dB), הקשורים אליהם. אחד הדברים החשובים שיש לשים לב אליהם כאשר שוקלים שימוש באוזניות הוא שמכשירי האזנה אישיים מכוונים לעוצמת קול מקסימלית של סביב 105 עד 110 dB. כדי לסבר את האוזן, חשוב לדעת שחשיפה לרמות קול מעל 85 dB נחשבת כרעש מסוכן לשמיעה, שעלול לגרום לנזק אפשרי לאוזן בחשיפה של יותר משעתיים. לא רק זאת, אלא שחשיפה לקול של 105 עד 110 dB עלולה לגרום לנזק תוך חמש דקות. עוצמת הרעש המקסימלי באוזניות היא בדרך כלל מעל הסף שבו נוצר נזק, אצל ילדים ואצל מבוגרים כאחיד!

כמה זמן זה ארוך מדי?

משך החשיפה לקול הוא גורם חשוב התורם לפגיעה אפשרית באוזניים. כלומר גם אם חשופים לצלילים חזקים זה פחות מזיק אם זה לזמן קצר. משרד הבריאות מחייב הגנה על שמיעה לעובדים עם חשיפה ממוצעת של 85 dB למשך יותר משמונה שעות. אמנם זה נשמע כמו הרבה זמן, אבל שימוש באוזניות רק בעוצמות צליל גבוהות במעט עלול לגרום נזק תוך פחות משעה, וקל לדמיין האזנה למוזיקה עם אוזניות במשך שעה או יותר.

על מנת למנוע בעיות שמיעה ריכזנו עבורכם 6 טיפים לשימוש נכון באוזניות

1. להנמיך את עוצמת הרעש (הווליום)

הדרך היעילה ביותר להגן על השמיעה בעת האזנה למוזיקה היא להחליש את עוצמת הקול. נראה די בסיסי, נכון? מומחים ממליצים להגדיר את עוצמת הקול ללא יותר מ – 60 אחוז מהמקסימום. אם המוזיקה שמגיעה מהאוזניות רועשת מספיק כדי שאחרים ישמעו, זה עלול להזיק לשמיעה שלכם.

2. להרכיב אוזניות מבטלות רעשים

לעתים קרובות משתמשים באוזניות כדי להימנע מהרעש מסביב, ולעזור לנו להתרכז במשימות שמולנו. הבעיה היא שככל שהרעש הסביבתי חזק יותר, כך אנחנו מגבירים את הווליום ומסתכנים בפגיעה בשמיעה. אוזניות ביטול רעשים משתמשות בטכנולוגיה הנקראת הפחתת רעש אקטיבית; שמגבילה את הרעש החיצוני על ידי יצירת אות קול המבטל את צלילי הרקע. זה מאפשר להאזין למוזיקה בעוצמת שמע נמוכה יותר ומפחית את הסבירות שנצטרכו להגביר יותר את עוצמת הקול ככל שתאזינו זמן רב יותר.

3. לבחור אוזניות מעל האוזן (Over Ear) על פני אוזניות בתוך האוזן

אוזניות הפכו פופולריות מאוד בשנים האחרונות, במיוחד כשהטלפונים החכמים הפכו נפוצים בכל מקום. קיימים דגמים רבים של אוזניות בתוך האוזן – אוזניות סיליקון או פלסטיק קטנותי ישירות בתוך האוזניים, בניגוד לאוזניות מעל האוזן אלו ממוקמותי שמולבשות מעל או על האוזן. זה הבדל עדין אך חשוב: ככל שמקור הקול קרוב יותר לעור התוף, כך גדל הסיכוי שנגרום נזק לשמיעה.

4. לבחור את האוזניות הנכונות

אחרי שסוכם שעדיף לבחור באוזניות על האוזן On-Ear או מעל האוזן – Over-Ear, חשוב לדעת שיש ביניהן הבדלים מובהקים. אוזניות על האוזן הן קטנות יותר ואילו מעל האוזן הן מקיפות אותה במלואה.
חשוב לשים אותן לפי הסימון של L (שמאל) ו – R (ימין) בהתאמה, ואז להניחו את הקשת מעל אמצע הראש עבור אוזניות On-Ear. שחקו באזור שבו כריות האוזניים מונחות על האוזן, ומצאו מיקום המאפשר לכם לשמוע כראוי את האודיו מבלי שהוא ירגיש עמום. לגבי אוזניות מעל אוזניים (Over-Ear), ודאו שכריות האוזניים מקיפות את האוזניים שלכם לחלוטין.
אוזניות מתאימות ונוחות יאפשרו להוריד את עוצמת הצליל ולהשתמש בהם לאורך הזמן הרצוי.

5. לאמץ את כלל 60/60

כדי למנוע בעיות שמיעה לטווח הארוך מומלץ לעשות הפסקה משמיעת מוזיקה מעת לעת כדי לתת מנוחה לאוזניים. מומחים ממליצים על ‘כלל 60/60’: האזנה למוזיקה ב-60 אחוז מהווליום המקסימלי של המכשיר שלכם במשך 60 דקות בכל פעם, ואז לקחת הפסקה.

6. להגדיר מראש הגבלה לעוצמת הקול

טלפונים ומכשירים רבים אחרים מאפשרים למשתמש להתאים את ההגדרות כך שיש הגבלה על עוצמת הקול המקסימלית. מומלץ לעיין במדריך למשתמש כדי לראות אם זו אפשרות באוזניות שרוכשים. אם לא – מומלץ לרכוש אוזניות אחרות.

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע