שתל שבלול באוזן - מה זה ולמה זה טוב?

שטיינר מכשירי שמיעה
שיתוף המאמר:

בעולם שבו תקשורת מילולית היא המפתח, יכולת השמיעה משחקת תפקיד בלתי נפרד בחיי היומיום שלנו. יחד עם זאת, עבור מיליוני אנשים ברחבי העולם המתמודדים עם ירידה בשמיעה, תקשורת זו אינה ברורה מאליה ובהחלט מדובר באתגר לא פשוט. כך היה תמיד, עד להתקדמות הטכנולוגית פורצת הדרך של מחקרי השמיעה שהביאה לנו פתרון מדהים: שתלי שבלול. טכנולוגיה חדשנית, אשר משנה את חייהם של אנשים הסובלים מלקות שמיעה חמורה ועמוקה ומציעה עבורם דרך חדשה לחוות את העולם.

מכשירי אוזניים

במאמר זה נסביר מהם שתלי שבלול באוזן, איך יודעים אם יש צורך בשתל שבלול, מהי חשיבותה של הערכת שמיעה מוקדמת לילדים ונסביר על יתרונותיהם של שתלי שבלול על פני מכשירי שמיעה אחרים.

מהו שתל שבלול באוזן?

הוא מכשיר אלקטרוני אשר נועד להחליף את מכשיר השמיעה במקרים של ליקוי חמור או עמוק בשמיעה, בהם תפקודה של האוזן הפנימית איננו תקין ולא מפיקים מספיק תועלת ממכשירי שמיעה. שלא כמו מכשירי שמיעה מסורתיים, המגבירים את הצלילים הסביבתיים, שתלי שבלול פועלים על ידי עקיפת חלקים פגומים באוזן הפנימית וגירוי ישיר של עצב השמיעה. ובכך מאפשרים לאנשים אלו לקלוט את אותות הקול בצורה ברורה יותר, מה שהופך את הדיבור ואת צלילי הסביבה למובנים יותר.

איך יודעים האם ומתי יש צורך בשתל שבלול באוזן?

מה שקובע האם אדם זקוק לשתל שבלול או לא, זו בדיקת שמיעה. בדיקה זו מודדת את יכולות השמיעה של אותו אדם, ועוזרת לאודיולוג המבצע את הבדיקה, להבין את מידת אובדן השמיעה. בדיקה זו מהווה כלי חיוני להערכת השמיעה הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים

בדיקת שמיעה לילדים וחשיבותה של ההערכה המוקדמת

עבור ילדים שנולדו עם לקות שמיעה, הערכת שמיעה מוקדמת הינה קריטית בתהליך התפתחותם הכללית, שכן במידה ואכן יש צורך בשתלי שבלול באוזניהם, הם יכולים לאפשר לילדים לשמוע כנדרש במהלך השלבים הקריטיים של התפתחות השפה. כמובן לפני השתל, יש לבצע בדיקת שמיעה לילדים ולאבחן את הבעיה. מחקרים הראו שילדים הנעזרים בשתלי שבלול בשלב מוקדם בחיים, רוכשים לרוב את מיומנויות השפה התואמות את גילם, ומגשרים על הפער שהיה יכול להיות להם בלעדיהם.

לא עוד אביזרי עזר לשמיעה

בעוד שאביזרי עזר מסורתיים לשמיעה מעניקים פתרונות שונים לדרגות שונות של לקות שמיעה, שתלי שבלול מציעים פתרון משמעותי במיוחד עבור מי שסובל מלקות שמיעה עמוקה . ריכזנו עבורכם מספר יתרונות המבדילים בין שתלי השבלול לשאר מכשירי השמיעה:

  1. שתלי שבלול באוזן מתאימים ללקות שמיעה חמורה
    שתלי שבלול מתאימים ביותר לאנשים עם אובדן שמיעה חמור או עמוק, אשר עשויים שלא להפיק תועלת משמעותית ממכשירי שמיעה מסורתיים.
  2. שמיעה טובה יותר הבחנה מדויקת יותר:
    שתלי שבלול מאפשרים לסובלים מלקות השמיעה החמורה עמוקה – שמיעה טובה יותר, עם נגישות למגוון של צלילים., מה שמקל עליהם לא רק לשמוע את מה שנאמר, אלא גם להבחין בו, אפילו בסביבה רועשת
  3. שיפור איכות החיים
    שתלי שבלול מביאים לרוב לשיפור משמעותי באיכות חיייו של מי שסובל מלקות שמיעה חמורה עמוקה ומאפשרים לו לעסוק באופן מלא ושיתופי יותר בפעילויות חברתיות ובשיחות.
  4. פתרון לטווח ארוך והתסגלות קלה
    שתלי שבלול באוזן מהווים פתרון לטווח ארוך בזכות עמידותם הגבוהה, המאפשרת שמיעה טובה וחדה יותר באופן עקבי, במשך שנים רבות.,
  5. נגישות:
    צורתם הייחודית המותאמת למבנה האוזן, מאפשרת לשתלי השבלול להיות נגישים לתפעול, ללא צורך במיומנויות מיוחדות. לכן, רבים מאלו הסובלים מלקות שמיעה חמורה עמוקה , אשר לא מסתדרים עם מכשירי שמיעה אחרים, מוצאים בשתלי שבלול פתרון אידיאלי ואולטימטיבי לבעייתם.

מכשירי שמיעה באוזן

לסיכום

שמיעה היא אחד החושים הבסיסיים הקיימים לבני אדם, ואחת הדרכים החיוניות לתקשר עם העולם. יחד עם זאת, לקות שמיעה קיימת משחר האנושות. עד לעידן המודרני, אנשים אשר סבלו מלקות שמיעה חמורה ועמוקה, נאלצו להתמודד עם השלכותיה ללא מזור.ההתקדמות הטכנולוגית של העידן המודרני, הביאה עמה לא מעט פתרונות חדשיםבעולם הרפואה ככלל, ובעולם מכשירי השמיעה בפרט, כך נוצרו שתלי השבלול באוזן. שלא כמו אביזרי העזר האחרים הקיימים לשיפור השמיעה, שתלי שבלול מהווים פתרון יעיל וארוך טווח ללקות שמיעה חמורה ועמוקה, והם יכולים לשפר מאוד את איכות החיים בכל הנוגע לתחום זה.

במידה ואתם, או מישהו שאתם מכירים – בכל גיל – סובל מלקות שמיעה חמורה, גשו לבדיקת שמיעה שתעריך האם אתם קיימת לקות שמיעה, באיזו דרגה, ובמידה ואכן מדובר בלקות חמורה-עמוקה, התייעצו עם רופאיכם על שתל שבלול.

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע