רוג'ר - טכנולוגיית FM אלחוטית דיגיטלית

שטיינר מכשירי שמיעה
שיתוף המאמר:

Roger הוא הסטנדרט הדיגיטלי החדש של מערכות FM מבית חברת Phonak השווייצרית. מדובר בטכנולוגיה אלחוטית דיגיטלית להעברת מידע. טכנולוגיה זו משפרת את ההבנה על רקע רעש וממרחק בצורה מהפכנית וטובה יותר משמעותית מטכנולוגיות קודמות.

 

כיצד בנויה המערכת?

המערכת הדיגיטלית מורכבת ממשדר ומקלט. המשדר מעביר באופן אלחוטי את קולו של הדובר ישירות אל המקלט של המאזין תוך שימוש בצורת שידור חדשה. בניגוד למערכות FM קלאסיות ודינאמיות, ערוץ השידור איננו מוגדר מראש. באופן אוטומטי, המערכת מחפשת בכל רגע נתון את הערוץ הפנוי והאיכותי ביותר בתחום התדרים של 2.4GHz- ובערוץ הזה היא משדרת. כל עוד היא בשימוש, המערכת ממשיכה “לקפץ” בין ערוצי השידור הפנויים וכך מובטח שידור עקבי ואמין ללא הפרעות. לכן גם אין צורך להגדיר מראש את תדר השידור, ותמיד מובטחת איכות שידור גבוהה עם זמן עיכוב נמוך מאוד (פחות מ-25 מילי שניות).

 

חידושים ויתרונות לעומת מערכות ה-FM הקודמות:

שידור מהימן ואיכותי יותר – ללא הפרעות בזכות הטכנולוגיה של “קפיצה” בין ערוצי שידור, וכן בזכות שידור חזרתי במקביל בכל פעם בתדר אחר.

מענה טוב יותר לסביבות עם רמת רעש גבוהה על פי מחקרים, ברמות רעש גבוהות הבנת הדיבור במערכות ה-Roger היא טובה יותר ב-35% בהשוואה למערכות FM דינאמיות וטובה יותר ב- 54% בהשוואה למערכות FM קלאסיות. לכן, התפקוד והבנת הדיבור על רקע רעש הינם טובים יותר באופן משמעותי הן בביה”ס והן בסביבות רועשות במסגרת העבודה וחיי הפנאי.

פחות טרחה כלל אין צורך להתעסק עם תדרי השידור. כלומר, אין צורך להגיע למכון השמיעה על מנת להקצות או לצרוב תדר שידור, לחבר את הציוד למחשב, לשנות את התדר בגלל הפרעות וכו’.

המערכת מאפשרת מעבר חופשי ממדינה למדינה בעולם ללא צורך בהקצאת תדרי שידור ייחודיים לאותה מדינה או ברישיון שידור.

פחות מורכבות בשימוש במערכות בביה”ס זאת מכיוון שאין צורך לנהל מערך FM עם מספר רב של ערוצים. שימוש במקלטים זעירים ואסתטיים יותר, עם צריכת זרם נמוכה.

 

קהל היעד

מערכות הרוג’ר כוללות מגוון משדרים ומקלטים, והן מתאימות לשימוש בקרב תינוקות, ילדים ומבוגרים. המערכות מותאמות למכשירי שמיעה ולשתלים מכל הסוגים והן מסוגלות לשדר לכל סוגי המקלטים:

מקלטים אינטגרליים המתחברים ישירות למכשיר/י השמיעה או למעבד הדיבור של השתל הקוכליארי ושתלי BAHA.

מקלטים אוניברסליים – שמתחברים ישירות למכשיר/י השמיעה, למעבד הדיבור של השתל, וכן לסטרימר ( (ComPilot או iCom) שמשדר אל המכשיר/ים.

מקלטים בהשראה מגנטית אשר נתלים סביב הצוואר ומשדרים למכשירי השמיעה או למעבד הדיבור של השתל בהשראה מגנטית.

 

מידע נוסף

מה ההבדל בין רוג’ר למיקרופונים מרוחקים אחרים שאינם אדפטיביים? – השוואה (מאמר)

 

רותי שרון

רותי שרון

בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת. קלינאית התקשורת הראשית של חברת סונובה ישראל.
36 שנות נסיון כקלינאית תקשורת, מתמחה בשיקום שמיעה ומכשירי שמיעה.

רקע