ידע האותיות

האותיות הן אבני היסוד של הכתב. אחת מהיכולות הבסיסיות ביותר שנדרשות מילד שנמצא בראשית רכישת הקריאה והכתיבה היא להבין שהאותיות מייצגות את הפונמות בשפה. ללא הבנה זו הילד יתקשה לתרגם את צלילי השפה הדבורה לאותיות ובהמשך ללמוד לכתוב ולקרוא. מעבר לכך בכדי להרכיב ולזהות מילים, הילד צריך להכיר את אותיות הא"ב בשמן ובצורתן ואת הרצף שלהן. בעברית, שם האות מתחיל בצליל שהאות מייצגת בכתב. למשל, האות ג' נקראת 'גימל' והיא מסמנת את הצליל /g/. הקשר בין הצליל הפותח של שם האות לצליל שהיא מייצגת נקרא 'עקרון אקרופוני'. ילדים המודעים לעקרון זה ומכירים את שמות האותיות יוכלו ביתר קלות לזהות מהו הצליל שהאות מייצגת בכתב.

שלבי העבודה על ידע האותיות

שלב 1 (גילאי 3-4)

הכרת האותיות כקטגוריה נפרדת של סימנים גרפיים השונה מציור, ספרות וכדומה.

שלב 2 (גילאי 4-5):

  • הכרת חלק מהאותיות בשמן.
  • הכרה חלקית של רצף שמות האותיות.

שלב 3 (גילאי 5-6):

  • הכרת האלף-בית.
  • הכרת הקשר בין צורת האות לשמה.
  • הכרת הקשר בין צורת האות לצלילים שהיא מייצגת.

 

ראוי לציין כי בקרב ילדים עם ליקוי שפתי, שלבי העבודה על ידע האותיות אינם בהכרח תואמים את גילם הכרונולוגי.

 

דפי עבודה מתוך חוברת הכנה לכיתה א' בהוצאת שטיינר

שלב 1 – ראה דף עבודה לדוגמא

שלב 2 – ראה דף עבודה לדוגמא

שלב 3 – ראה דף עבודה לדוגמא

מעוניינים במידע נוסף על חוברת הכנה לכיתה א'? לחצו כאן