טיפול בקשיי שיום ושליפה

לעתים קרובות ילד מאובחן כ"בעל קשיי שליפה ושיום". מהם קשיי שיום ושליפה? כיצד הם משפיעים על חיי היום יום של הילד? וכיצד ניתן לטפל בהם?

מהם קשיי שיום ושליפה?

שיום הינה היכולת לתת שם לפריט כלשהוא כולל חפצים, פעולות ועוד. קושי בשיום ושליפה הינו הקושי לשלוף מילה מהזיכרון בכדי לשיים פריט כלשהוא. למשל, נראה לילד תמונה של בננה ונשאל מה זה? הילד למרות שמכיר את המילה היטב והיא נמצאת במילון המנטאלי שלו, יתקשה לשלוף את המילה ולשיים את הפריט. הקושי בשליפת מילה מסוימת תלוי גם בשכיחות המילה כך שמילים שכיחות ישלפו בקלות יותר.

 הקושי בשיום ושליפה עשוי למנוע מהילד להביע באופן רציף וממוקד את רצונותיו ואת רעיונותיו ואף יקשה על הילד לתאר ולספר חוויות להוריו. במקום המילים אותן הילד רוצה לשלוף הוא עשוי לומר "אני לא זוכר את המילה", "שכחתי", "אני לא יודע" ועוד. בכל המקרים הללו הילד מכיר את המילה היטב אך לא מצליח לשלוף אותה ברגע מסוים מהזיכרון. במקרים מסוימים במקום המילים אותן הילד מנסה להגיד הוא ישתמש במילים כלליות כמו: "את זה", "את הדבר", ובמקום לתת שם לפעולה מסוימת כמו "להדביק מדבקות" הילד עשוי לומר "לשים מדבקות" או "לעשות מדבקות" וכדומה. לעיתים הילד ישלוף מילים אחרות הקרובות למילות המטרה כתלות בקושי שלו. במקרה של קשי שליפה סמנטיים, המילה שהילד ישלוף יכולה להיות קרובה סמנטית כלומר, קרובה במשמעות ומאותה קטגוריה(קבוצה) של מילת המטרה למשל: במקום "בננה" הילד יאמר "תפוח", במקום לומר "פרה" הילד יאמר, "חמור".

לעתים, קשיי השליפה הינם על רקע פונולוגי, ואז במקום מילת המטרה, הילד עשוי לשלוף מילה הדומה למילת המטרה בצלילים שלה, לדוגמא: במקום מילת המטרה "בוץ", יפיק הילד את המילה "קוץ".

אבחון וטיפול

באבחון קלינאי התקשורת יאתר את הקושי בשיום ובשליפה ויבחן מהו סוג הקושי וחומרתו. לאחר מכן, בטיפול יינתן חיזוק ואסטרטגיות שליפה שונות בהתאם לקושי של הילד על מנת להקל על השיום ושליפת המילים. למשל, הקלינאי יחזק את אחסון המילים במילון המנטאלי של הילד בכדי להקל על השליפה. ויתרגל עם הילד חלוקה של מילים לקטגוריות ולתת קטגוריות (קבוצות ותת קבוצות) שונות. לדוגמא, מציאת פריטים ששייכים לקבוצת החיות, ובתוך קבוצה זו מציאת חיות בית והגדרת הפריטים השונים בקבוצה, למשל: כלב שייך למשפחת חיות הבית, הוא נובח, אוכל עצמות, גר במלונה וכדומה. החלוקה לקטגוריות (קבוצות) תאפשר לילד לחזק את אחסון הפריטים בזיכרון ושליפתם בעת הצורך. הגדרת הפריטים תקנה לילד אסטרטגיה להתמודד עם קשיי השליפה כך שבמקרה בו הילד לא יצליח לשלוף מן הזיכרון פריט מסוים הוא ינסה להגדיר אותו לבן השיח. עם תרגול והדרכה מצד קלינאי התקשורת, וכן עבודה רבה והמשך התרגול בבית ניתן יהיה לשפר את יכולת השליפה והשיום ובכך להקל על הילד לבטא את רעיונותיו ורצונותיו באופן שוטף וללא תסכולים.